Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Exkluzív : NIKON D60

2008.01.30

Exkluzív: Nikon D60 (teszt)

Petur - 2008. január 29.
Talán túlzás lenne azt mondani, hogy 2008-ban minden hétre jut egy DSLR bejelentés, de az eddigi átlag ezt mutatja. Elérkeztünk január utolsó hetéhez és már túl vagyunk a negyedik digitális tükörreflexes újszülöttön. A mai hírekből bizonyára már mindenki sejti, hogy a Nikon D60-ról van szó. A japán cég legfrissebb, belépő szintű DSLR-jéről. A hazai képviselet jóvoltából szerencsére kézbe vehettük az új modellt.

A cikk a www.pixinfo.com honlapon jelent meg.

 

„Ne ítélj első látásra!”, tartja a mondás, de nekünk tényleg nem volt sokkal több időnk a gépre egy hosszabb mustránál. Gyártás előtti mintapéldányról lévén szó egyelőre tesztképek sem készülhettek a D60-nal, de - ahogy eddig is – most is igyekszünk részletes teszttel szolgálni majd róla. Addig is az első benyomások és az újdonságok.

Szenzor és képfeldolgozó processzor

 

A nagysikerű Nikon D40x utódjával van dolgunk. Olyannyira, hogy a felbontás is a régi. 10,75 megapixeles, 23,6 x 15,8 mm méretű CCD érzékelőt szereltek a gépbe. Ez papíron megegyezik a D40x adataival, bár arról sajnos a hazai forgalmazó képviselője sem rendelkezett információval, hogy valóban ugyanazon szenzort kapta a két készülék. A tényleges felbontás most is 10,2 megapixel, ami 3872 x 2592 pixeles maximális képméretet jelent. A képfeldolgozás felelőse a D300-ban és D3-ban debütált új, EXPEED processzor, mely nem csak gyorsabb működést, de jobb képminőséget is ígér.

Automatikus érzékelőtisztítás

 

Az új képfeldolgozó processzoron kívül végre ebben a gépben is megtaláljuk az automatikus szenzortisztítást. A Nikon belépő kategóriás tükörreflexeseiben elsőként alkalmazott szolgáltatás egyrészt a más gyártóknál már alkalmazott ultrahangos tisztításon, másrészt a gyártó egyedi levegőáramlás-vezérlő rendszerén alapul. Ez enyhe „szellőt” áramoltat keresztül a tüköraknán, így megakadályozva, hogy az érzékelő közelében ülepedjen meg a por. Ha mégis sikerülne az érzékelőre telepednie működésbe hozhatjuk az ultrahangos tisztítást, amely a lepergett és összegyűlt szennyeződést az érzékelő alatti kis ragasztószalagon gyűjti. Ez - a kapott információink alapján - szervízkörülmények között cserélhető lesz. A tisztítás bármikor bekapcsolható, de azt is beállíthatjuk, hogy minden be-, és/vagy kikapcsoláskor aktiválódjon.

Kereső

 

Ugyanazt a pentatükrös keresőt kapjuk, mint az elődben. A két kereső rövid szemrevételezésem alapján teljesen megegyező világosságú és méretű. A kereső információs sorában némi különbség, hogy távolság visszajelzést is kapunk kézi fókusz használatánál. Ehhez a Custom menüben engedélyeznünk kell a Rangefinder szolgáltatást és a kereső expozíciós skáláján kis rovátkák jelzik majd, hogy meddig és milyen irányban kell elfordítanunk az objektív fókuszgyűrűjét a megfelelő élességhez.

Ergonómia és kezelőszervek

A Nikon D60 külsőre szakasztott mása a D40x-nek. Módunkban állt a két gépet egymás mellett összevetni és az utolsó szegletig megegyeznek. A markolat fogása, a váz kialakítása minden ponton azonos, kivéve két apróságot, ha nem számítjuk a szemkagyló szélesebb gumiperemét. A bekapcsoló tárcsa fölötti gomb a D40x-en az LCD státusz képernyőjének be- és kikapcsolására szolgált, itt viszont az újonnan bevezetett Active D-Lighting szolgáltatás gyors beállítását végezhetjük vele. Ez a magasabb szériás gépekből átkerült funkció nem csak a kész képeknél állítható be, hanem a felvételkészítés során is igyekszik kiegyenlíteni a csúcsfényes és árnyékos területek nagyobb kontrasztkülönbségeit, így részleteket varázsolva a nagyon világos, vagy éppen sötét képrészekre. A másik különbség a kereső alatt található szemérzékelő, amely a Nikonnál először kerül bevezetésre. Működése annyi, hogy ha szemünkkel (arcunkkal) leárnyékoljuk, automatikusan kikapcsolja az LCD monitort.

balra a D60, jobbra a D40x
balra a D60, jobbra a D40x
balra a D60, jobbra a D40x
balra a D60, jobbra a D40x
 

LCD kijelző

A változatlan méretű és felbontású LCD egyetlen új funkcióval gazdagodott, ez pedig a státusz képernyő gépállás szerinti beforgatása. Ha portré állásban használjuk a készüléket a megjelenő információk is függőleges elrendezésben láthatók.

 

Szoftveres újdonságok

Néhány szoftveres újdonság színesíti még a képet, melyek általában a képszerkesztési szolgáltatásokat rejtő Retouch menüt érintik. Kettőt emelnék ki az egyik a RAW formátumú képek gépen belüli feldolgozásának lehetősége. Mintha egy kis RAW szerkesztőt kapnánk, beépítve. A NEF (RAW) Processing menüpont alatt megváltoztatható a képminőség és méret, de utólag állíthatunk a fehéregyensúlyon, vagy az expozíció korrekción is, sőt a megszokott Nikon színeffekteket (pl. Vivid, BW vagy Sepia) is a fotóhoz rendelhetjük.

balra a D80, jobbra a D60
balra a D80, jobbra a D60
 

A digitális tükörreflexes vázak nem rendelkeznek mozgókép felvételi lehetőséggel, a Nikon D60 mégis tartogat egy másik érdekességet a Retouch menüben, ez pedig a Stop Motion Movie funkció. Egy mozgássorozatról készült képeinket 160 x 120, 320 x 240, vagy 640 x 480 pixeles mozgófilmmé fűzhetjük össze és 3-15 kocka/mp sebességgel lejátszhatjuk. Gyurmabábfilm készítők számára kihagyhatatlan!

Ha már szoftveres újdonságok, azért egy magyar menü majd jó lenne a D60 utódjába, ha már ebbe a gépbe sem került.

Ár és megjelenés

Ugyan a szűkös újdonságlista alapján talán szerencsésebb lett volna mondjuk D45x névre keresztelni a készüléket, mintsem a konkurencia által már ellőtt típusnévre, de látatlanban is biztos vagyok benne, hogy a Nikon D60 sem lesz sikertelen gép. Lényegében kaptunk egy nagy javító „patchet” a D40x-hez, amit mostantól D60-nak hívnak. A legfontosabb viszont a gép ára. A hazai képviselet tájékoztatása szerint, a szokásos 18-55mm-es kitobjektívvel együtt 149 990 forintos bevezető árat szánnak a gépnek. Igaz, hogy a D40x most hivatalosan ekörül kapható, de megjelenésekor még 200 ezer fölött volt az ára, a több szolgáltatást kínáló D60 tehát alacsonyabbról indít. És, hogy mikor, idehaza nagyjából március elején.